Rekruttering: Matchmaking skal modvirke BrainDrain i Trekantområdet
27 juni 2022

Danske virksomheder mangler arbejdskraft, og mange kæmper om de samme kandidater. Så hvordan tiltrækker, modtager og fastholder man nye medarbejdere? Det var fokus i en række gratis matchmaking aktiviteter i DANDY Business Park, hvor virksomheder fik rådgivning og mulighed for at møde studerende og kandidater.

Tager du turen op til første sal i AI Innovation House finder du work-live-stay. Et netværksbaseret videns- og projekthus, som arbejder strategisk med at skabe netværk og samarbejde på tværs af brancher gennem større projekter, der blandt andet fundes af Danmarks Erhvervsfremme-
bestyrelse og EU-midler. Målet er at gøre det let for danske virksomheder at tiltrække, modtage og fastholde kvalificerede danske og internationale talenter.

Sammen med DANDY Business Park har work-live-stay en række netværks- og matchmakingaktiviteter, der er gratis for alle lejere i parken. En event i Quantum i AI Innovation House satte gang i procesessen. Men hvordan opstod ideen?

Synergi og samarbejde på tværs

’Innovation i øjenhøjde for bæredygtig vækst’ er DANDY Business Parks slogan. En sætning, der rummer en helt naturlig interesse i at være med til at skubbe til udvikling og vækst i de virksomheder, der er en del af parken. Samtidig er der fra parkens side et stort ønske om at udnytte de kvaliteter, der er i triple helix modellen og dermed de synergier, der opstår, når man gør noget i fællesskab.

Netop når der er tale om at tiltrække, modtage og fastholde arbejdskraft, er muligheden for synergieffekt til stede. Det er Jørgen Andersen, CEO i parken, og Iben Arvad Hansen, CEO i work-live-stay, enige om.

– Ideen om at skabe forløbet med en matchmaking event og en række networking aktiviteter er opstået helt naturligt, fordi vi som en del af parken har haft gode dialoger med Jørgen, fortæller Iben Arvad Hansen.

Hun ser, at en af udfordringerne for virksomhederne er, at det kan være svært at investere i at sætte en proces i gang, når man ikke har et konkret behov. Får man pludselig behovet, skal det ofte gå stærkt. 

Flere virksomheder står dog også med helt konkrete behov for at få mere kvalificeret arbejdskraft nu og her. Derfor var det også et mål for arrangementet i Quantum, at virksomhederne skulle have mulighed for dialog med potentielle kandidater.

– Målet med eventen var i høj grad, at der var mulighed for at rekruttere kvalificeret arbejdskraft og tale med dimittender om job og studerende om projektopgaver og praktik, siger Iben Arvad Hansen.

Samtidig understreger hun vigtigheden af, at virksomhederne kom ud og fik styrket deres employer brand og netværkede. Både med de danske og internationale studerende og kandidater. Men også på tværs af virksomhederne i parken.

Eventen i Quantum blev afholdt 19. maj og fulgt op af et netværksmøde den 2. juni. 6. september er der igen mulighed for at deltage. Her er temaet fastholdelse af kvalificeret arbejdskraft. Og slutter indsatsen så her?

– I DANDY Business Park og work-live-stay har vi set, at vi sammen kan skabe synergi på tværs af parkens virksomheder. 

Så mit ønske er helt klart, at vi i fremtiden kan samarbejde om lignende arrangementer, slutter Iben Arvad Hansen. 

*Særlig anerkendelse til studerende. På eventen den 19. maj uddelte man Talent Price til 30 studerende, som dermed fik en særlig anerkendelse. Prisen er en del af Future Talent Denmark.

 

VOXPOP

Vi har trukket tre virksomheder til side til matchmaking arrangementet og spurgt, hvad de får ud af at deltage? 

Rikke Jacobsen, Cognitech 

”Vi vil gerne så meget ud til de studerende som muligt, og her var netværksmødet en oplagt mulighed. Vi skal i gang med et ansættelses forløb i løbet af sommeren, og arrangementet har været en god mulighed for at møde potentielle kandidater.” 

Janne Bro Bertelsen, Uptime Development

”Der er rift om udviklere i IT-branchen, og vi skal derfor gøre noget ekstra for at tiltrække gode medarbejdere. Vi er gode til at fastholde vores ansatte, men skal blive bedre til at tiltrække dem. Her har work-live-stay lært os, at der også findes branding strategier inden for rekruttering.”

”I løbet af arrangementet har vi været i dialog med flere udviklere, som kunne være potentielle kandidater. Vi har også mødt nogle med andre kompetencer, som kunne være interessante. På den måde har vi fået åbnet flere døre i rekrutteringsprocessen. Vi har nu modtaget en del ansøgninger, og det har styrket troen på os selv. Det viser, at det virker at stille sig op ved siden af et kaffe- og kagebord med et smil og et åbent sind. Den vigtigste læring for os er, at rekruttering ikke behøver være så kompliceret – vi vil fortsætte med at være naturlige og ærlige i vores søgen efter gode folk.”

Alis Hinrichsen, Optilon

”Vi skal tredoble væksten de næste år, og i den forbindelse søger vi graduates, som kan være med på rejsen. Vi har brug for friske kompetencer inden for supply chain med et basalt nordisk sprog, som også er interesserede i at arbejde i Malmø og har sat et mål om at få 1-2 nye konsulenter inden for et år. Her er matchmaking dagen første skridt i den proces, og vi har allerede talt med mere end 15 potentielle kandidater.”

*Næste møde afholdes den 6. september 2022

Se mere om parkens huse og faciliteter

8 huse, 200 virksomheder og 1.000 medarbejdere

Klik her